Wednesday, May 14, 2008

!Hasta la victoria siempre



النهاردة 14 مايو..الذكرى الثمانين لمولد جيفارا الله يرحمه والذكرى الستين للنكبة..مش حاجة غريبة إن الاتنين بيتوافقوا؟
مش هبقى تقليدي وممل وأعمل أبو العرّيف وأكتب كلمتين عن حياة جيفارا الكل عارفهم وموجودين في مليون ألف سايت..وعموماً دا جيفارا في الويكي العربي، و الويكي الإنجليزي.
حابب بس في ذكرى ميلاده أحط شوية ملفّات متعلقة به، وأفضفض شوية،الكلام من غير ترتيب ترتيب وعشوائي كدا لأني مش حابب ألزم نفسي بأي شيء..عاوز أبقى بتكلم براحتي وأكتب اللّي ييجي فبالي..

من الأشياء الطريفة اللّي زقزوق لفت انتباهي ليها إن مبارك مواليد 1928 برضو زي جيفارا!..مبارك أكبر من جيفارا بعشر أيام، وسبحان الله جيفارا مات سنة 67 و مبارك لسّه قاعد لنا:s
..
فيه حاجتين بيخنقوني جداً لما حد يقولهم...
الأولى لما ييجي حد يقول لك "بتحب جيفارا الملحد؟!.. يا أخي طب مهو فيه في الإسلام رموز كتير ولّا أنت زي القرع تمد لبرّه!"
طب وأنت مالك ومالي أنا كمان إذا كان ملحد ولّا لأ! هوّ عشان أحب حد وأحترمه لازم يبقى مسلم يعني؟! لازم يبقى زيي بالظبط وإلّا أرفضه؟!..فيه بقى واحدة عبقرية قالتلي فمرة جيفارا دا أصلاً تلاقيه كان غاوي شهرة! مادام مش "بيقاتل في سبيل الله" يبقى مدّعي!

تاني حاجة بقى بتخنقني لما تلاقي حد يساري يقول لك "شفت جيفارا؟..شايف بقى اليساريين عاملين ازاي؟"..وبقى جيفارا سبّوبة لليسار!
بغض النظر عن احترامي لليسار..جيفارا مش نتاج فكر اليسار.. جيفارا كان هيبقى نفس الشيء أياً كانت أيدلوجيته..بعدين مهو جيفارا كان بيوجه انتقادات حادة للاتحاد السوفييتي مثلاً!
..
من الحاجات اللّي بتخنقني برضو إن جيفارا بقى عامل زي "الكوكاكولا"!موجود في كل حتّة..تيشرتات وكابات (جمع كاب يعني)عليها صورته بيلبسها كل كلب بحر فيكي يا مصر (وفي العالم كله)!..كمية محلات فظيعة متسميّة على اسمه برضو وحاطين صورته على لوحتها..والمشكلة إن معظمهم كلاب بحر برضو!
فيه حلاق في مدينة نصر مسمي المحل بتاعه جيفارا وحاطط جوّا المحل صورة لمبارك!!..رحمتك يا رب.
..
بتخنق كمان إن الإسم بيتنطق في مصر غلط، ولحد سنتين تلاتة فاتوا ما كنتش أعرف النطق الصح أصلاً..النطق الشائع جيفارا بجيم معطّشة (زي حرف الـ J) لكن النطق الصح بجيم مصريّة (زي حرف الـ G)
..
من التناقضات الطريفة برضو إن مرة كاسترو قال عن نفسه وعن جيفارا وباقي الثوار في كوبا إنهم محرِّرين! ساعتها جيفارا رد عليه وقال لأ أنا مش محرر! مافيش حاجة اسمها محررّين..الشعوب بتحرّر نفسها!.. حصل ايه بعد كدا لكل واحد فيهم؟
جيفارا فضل ماشي على نفس الخط بتاعه.. وكاسترو بقى أوسخ من باتيستا وفضل قاعد لحد 2008، وبعدها راؤول Raúl أخوه مسك الحكم:s ..حكمتك يا رب!
..
من الجمل الجميلة لجيفارا الجملة اللّي بيقول فيها إن الحكّام الزبالة بيتغيّروا عشان ييجي بدالهم حكّام تانيين يبقوا زبالة!
ما عنديش فكرة امتى جيفارا قال الجملة دي وفأنهي موقف..بس مش تنطبق بالظبط على كوبا (باتسيتا وكاسترو)؟!
..
ما عنديش كلام أقوله عن ذكرى النكبة..لكن أنا مؤمن إن مافيش حاجة اسمها سلام مع إسرائيل تحت أي ظرف وبأي شروط! عشان يبقى فيه سلام بالنسبالي يبقى مافيش دولة اسمها إسرائيل! الأراضي الفلسطينية بالكامل ترجع للفلسطينيين ويزال إسم إسرائيل تماماً من أي مكان، وساعتها عشان احنا ناس محترمة نسمح "للّي كانوا إسرائيليين" إنهم يقعدوا في فلسطين وياخدوا ورق إقامة أو ما شابه، لأن شيء قاسي جداً إن حد اتولد واتربّى وعاش في مكان معين إني أطرده منه.. فممكن يُسمح لهم يقعدوا في فلسطين بشرط إن اللّي يقعد يكون أرتكبش مجازر وما شابه من القرف اللي بيحصل دلوقتي، وفي حالة إنه عمل أي تصرف مش مظبوط يتطرد بره على طول.
فيه مقالة جميلة كانت اتنشرت في إسلام أون لاين من فترة:
حسام تمّام..هل يستفيد الفلسطينيون من خبرة حركة التحرر الوطني الجزائرية؟

..
دا ملف مضغوط فيه 6 مقاطع فيديو قصيرة لجيفارا في مواقف مختلفة..الملف مساحته أقل من 7 ميجا، والمقاطع بالأسباني طبعاً بس مُترجمة إنجليزي.


ودي الأغنية اللّي كتبها ولحّنها وغنّاها الفنان الكوبي الثائر كارلوس بابلو ، وغنّاها بعده ناس كتير..حطيت الأغنية لأكتر من شخص...
ودي كلمات الأغنية بالأسباني، وترجمتها بالإنجليزي





ودا الكليب اللّي عملته ناتالي كاردون للأغنية


الكليب جميل جداً، لكن يعيبه مسخرة الرقص اللّي ناتالي رقصته في الأخر بلا مبرر!

ودا الكتاب اللّي "هـ.أ.غروس" و "ك.ب.فولف" عملوا معظمه من مذكرات جيفارا..الترجمة رديئة جداً والقراية من الكمبيوتر متعبة قوي برضو..بس يبقى الكتاب ممتع ويستحق القراية.
ودا كتاب حرب العصابات اللّي جيفارا كتبه..الكتاب بالإنجليزي ومجهد نوعاً ما في قرايته ( ما قريتش منه لحد دلوقتي غير عشر صفح) بس أعتقد إن من المفيد قرايته خصوصاً للذكور.
ودا ملف التورنت والترجمة لفيلم Diarios De Motocicleta (يوميات دراجة بخارية) الفيلم ناطق بالأسباني برضو، لكن زي ما قلت فيه ملف ترجمة عربي، الفيلم بيعرض رحلة جيفارا في أنحاء أمريكا اللاتينية قبل ما يوصل المكسيك ويقابل راؤول...الفيلم جميل جداً والولد المكسيكي اللّي عمل دور جيفارا (جائيل جارثيا برنال) فيه شبه كبير من جيفارا لمّا كان صغيّر وبشكل عام أداءه كان حلو، المشكلة بس في الفيلم بالنسبالي إني مش عارف هل جيفارا ما كانش بيدخّن سيجار لحد ما راح كوبا؟ لأن في الفيلم جيفارا ما دخّنش ولا سيجار!
بالمناسبة التورنت بطيء نوعاً ما لأن عدد السيدرز قليّل جداً..فياريت اللّي يحمّل الفيلم يعمل سيد للفيلم بالمساحة اللّي نزلها ع الأقل!
وأخر حاجة..الويكي فيه كذا قصيدة اتكتبوا في رثاء جيفارا، طبعاً من ضمنهم "جيفارا مات" بتاعة نجم.. ودي أغنية جيفارا مات بتاعة الشيخ إمام..الأغنية موجودة عند معظم الناس بس قلت أرفعها احتياطي.
..
شكراً لأنتي فيروس على المجهود اللّي بذله عشان يظبّط صورة جيفارا على العلم (f)

Monday, May 05, 2008

قصاصاتي (2)


***


أحمق من ينتظر أن يُمنح حقوقه..الحقوق لا تُمنح..بل تُنتزع!
..
قد تتسبب أشياء شديدة الاختلاف -لأشخاص مختلفين- في نفس الكم من الألم!
..
قد تتألم من أشياء لا تبدو مؤلمة بالنسبة لي..لكنّي سأبقى أتألم لأجلك
لا يعنيني ما يؤلمك..ما يعنيني حقاً هو أنك تتألم!
..
في القرن الحادي والعشرين تستبدلك فتاتك بآخر..كما تستبدل-بروتينيّة- جَورَبها المتّسخ بجَورَب آخر، فقط عمرك أطول قليلاً من عمر الجَورَب!
..
من البديهي أن الجندي الذي يتخلّف عن قتال العدو هو خائن، لا منطق للدفاع عن هذا الجندي بأن هناك جنوداً آخرين تخلّفوا أيضاً!
..
-فسّر لي تخلّف ذاك الجندي عن المعركة؟
-لقد خاف على حياته! لكن ذلك لا يُقلّل من نُبله!
-!!، وماذا يُقلّل إذن؟!!
..
كنت أظن قمة العجب أن أرى من ينادي بقيمٍ ما ثم يخالفها، لكني وجدت من ينادي بقيمٍ ما ثم يخالفها ويستمر في النداء بها!
..
نعم أتلفّظ بقبيح الألفاظ، ما ذنبي أن الصفات التفليدية تعجز عن وصف البعض؟!
..
"العار كل العار للرفاق..والمجد كل المجد لكلاب البحر!"
رغم يقينك هذا تعجز عن أن تصبح كلب بحر!
..
حمداً لله أن ( فيروز) لبنانية..لو كانت مصريّة لما غنّت "أنا لحبيبي وحبيبي إلِي"...
بالطبع كانت ستغنّي:
"أنا لخطيبي وخطيبي إلِي"!!
أما لو كانت ذكر لغنّت :
"أنا لحبيبي وحبيبي إلُه!"!!
..
"اوعي تنسيني..واتذكّري حنّا السكران"
لم تمنع نداءات ( فيروز) "بنت الجيران" من نسيان "حنّا السكران"!
"بعدُه حنّا السكران على حيطان النسيان..عم بيصوّر بنت الجيران"
وليرحم الله "حنّا السكران"!
..
أكتشف اليوم مدى عبقريّتي حين رفضت بإصرار تعلّم القيادة..أتخيل ما كان سيحدث لو أدمنت الذهاب إلى العمل بالسيارة، ثم جاءت زيادة أسعار البنزين!
كنت سأنفق ضعف راتبي ذهاباً وإياباً!


عمرو
2008

Saturday, May 03, 2008

إضراب 4 مايو