tag:blogger.com,1999:blog-23846778.post3025492797447989230..comments2023-09-05T14:01:20.361+03:00Comments on To Be A hUmAn !: عن الأدب وانعدامه!JuSt_hUmAnhttp://www.blogger.com/profile/13359055496439232254noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-32496663160701936812008-10-19T17:49:00.000+02:002008-10-19T17:49:00.000+02:00عمرو..عمرو أو فراس، ما بحبش أتنادى بفراس ولا بكره،...عمرو..<BR/>عمرو أو فراس، ما بحبش أتنادى بفراس ولا بكره، ما بتفرقش معايا يعني، سيان الأسامي ما بتفرقش..شكراً لمتابعتك وتعليقك يا عمرو : )<BR/>..<BR/>زقزوق..<BR/>معاك حق في موضوع المعسّل طبعاً، وفاكر وش الواد بتاع الساقية، اللّي كان بينتقد الأغاني الهابطة في أغنية هابطة!<BR/>..<BR/>آيات..<BR/>حتّى لمّا بيبقى فيه رمز مش فاهمينه، بنقدر نحس بنوع معين من الترابط، لكن فيه حاجات سمك لبن تمر هندي خالص!<BR/>وبالنسبة لموضوع الأغاني فدي بقت قدر خلاص، لكن العزاء إننا مش مضطرين نسمع أو نشوف الأغاني دي في معظم الأحيان، باستثناء لمّا بنكون مضطرين للتواجد فمكان الأغاني دي شغالة فيه.<BR/>..<BR/>محمد ياسر..<BR/>مبسوط بمتابعتك وتعليقك يا محمد : )<BR/>..<BR/>أنا..<BR/>المشكلة إن الحاجات دي لا تستحق النقد أصلاً، هنقد كلام فارغ صرف ليه؟!<BR/>بالنسبة لحلول المشكلة فللأسف الحل مش في ايدي، وأحياناً بيبقى الإنذار لوحده كافي، فضلاً عن إني مش عارف فعلاً ايه الحل الأمثل للمشكلة...<BR/>ممكن أقول الناشرين يخلّوا عندهم دم ويشوفوا لقمة عيش غير دي؟!، أو أقول الناس تخلّي عندها دم وما تنشرش طالما ما يستحقوش النشر؟! <BR/>أو أقول ماحدّش يحضر حفلات التوقيع بتاعة الكتب العتيهة دي؟! أو ماحدش يشتريها؟!<BR/>مافيش حل من دول ينفع يتطبق فعلياً، وأنا نفسي لو حد من صحابي قرر يبقى مدّعي وينشر كتاب ويعمل له حفلة توقيع هحضرها!<BR/>..<BR/>آيات..<BR/>عارف عبقري زمانه اللّي افتكرتيه، فعلاً مش كل حاجة لها حل، أو لها حل يمكن تطبيقه، وزي ما قلت أحياناً بيبقى الإنذار بس كافي، بعدين مين أنا أصلاً عشان أحط حلول لمشكلة وأطالب الناس بتطبيقها؟! فضلاً عن إن كام واحد قروا أو هيقروا الكلام اللّي كتبته أصلاً!<BR/>الواحد مجرّد بينفّس مش أكتر.<BR/>..<BR/>انجي..<BR/>دي بتبقى مش مفهومة للّي كاتبها أصلاً، عاوزانا احنا نفهمها؟!<BR/>شكراً لزيارتك يا انجي : )<BR/>..<BR/>مؤنس..<BR/>نبّهتني إننا متأخرين قوي ولحد دلوقتي ما عندناش باند! يا دوبك نلحق نعمل باند قبل ما حالتنا تتفاقم!<BR/>ما تغيبش علينا يا ريّس، وربنا يعينك ع الشغل (f).JuSt_hUmAnhttps://www.blogger.com/profile/13359055496439232254noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-29059820827115034342008-10-18T13:36:00.000+02:002008-10-18T13:36:00.000+02:00يقول الشاعرتدفّـق في البـطـحـاء بعد تبهطـلِوقعقـع ...يقول الشاعر<BR/><BR/>تدفّـق في البـطـحـاء بعد تبهطـلِ<BR/>وقعقـع في البيـداء غيـر مزركـلِ<BR/>وســار بأركـان العقيـش مقـرنصـاً<BR/>وهـام بكـل القارطـات بشنكــلِ<BR/>يقول وما بال البـحاط مـقرطمـاً<BR/>ويسعـى دوامـاً بيـن هـكٍّ وهنكـلِ<BR/>إذا أقـبـل البعـراط طـاح بهمّـةٍ<BR/>وإن أقـرط المحطـوش نـاء بكلكـلِ<BR/>يكـاد على فـرط الحطـيـف يبقـبـق<BR/>ويضـرب ما بيـن الهمـاط وكنـدلِ<BR/>فيـا أيها البغـقـوش لسـت بقاعــدٍ<BR/>ولا أنـت في كـل البحيـص بطنبـلِ<BR/>-----------------------------------<BR/>القصيدة دى كل مابسمعها الدمعة بتفر من عينيا .. المهم<BR/><BR/>مفيش تجريد .. بمعنى الهدف الرئيسى التجارة والمكسب بأى شكل وبأى وسيلة<BR/><BR/>الفضائيات بتقدم برامج سياسية وبرامج رياضية ودينية وفن محترم وأدب محترم .. وفى نفس الوقت أى هبل او عرى تحت مسمى فن<BR/>الخلاصة احنا بنقدم لكم كل حاجة .. اللى عايز كده ييجي واللى عايز كده ييجي<BR/>مفيش غير مبدأ واحد<BR/>الفلوس .. اللى يجيب لك مكسب او فلوس خليك معاه<BR/>المبدأ دا بقى نطبقه على الأدب والكتابة او الفن بمختلف أنواعه واتجاهاته <BR/><BR/>وطالما لاقيين اللى يتفرج واللى يشجع وينتج ويدفع فلوس اعلانات<BR/>خلاص<BR/>-----------------------<BR/><BR/>ونقطة كمان انت اخدت بالك منها يا عمرو موضوع الفرق اللى انتشرت وبنشوفها فى الساقية كتير <BR/><BR/>.................<BR/><BR/>بقولك ايه ماتيجي نلم شوية مدونين ونعمل باند مع بعض<BR/>ونسميه بلوج باند<BR/><BR/>:)مؤنس فرحانhttps://www.blogger.com/profile/17371319144912530366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-57204676622431334592008-10-17T03:10:00.000+02:002008-10-17T03:10:00.000+02:00مش كل مشكلة طبعا سهل نلاقيلها حل ياأيات بالذات كل ...مش كل مشكلة طبعا سهل نلاقيلها حل ياأيات بالذات كل مايختص بالإبداع أو الفن..بس مبدأ أن "مفيش حد عشان يسمع" و "الواحد أتعود عالنفد من غير حلول" مصيبة فى حد ذاتها..بيحول الأنسان إلى مجرد متحدث بارع عن الهموم و بيقتل عنده الأبتكار و ساعات الأحلام..<BR/><BR/>ممكن تقولى أن كلامى نظرى و بعيد عن الواقع اللى عايشين فيه بس أنا شايفة أن ذكر الحل مع المشكلة(إن وجد و مع أحتمالية عدم تنفيذه ) أكتر إيجابية من مجرد ألقاء الضوء عالمشكلةأناhttps://www.blogger.com/profile/16425993789268098824noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-51171266997275237602008-10-16T04:03:00.000+02:002008-10-16T04:03:00.000+02:00اييييييييييييييه دة؟؟؟ يعنى انا مش غبية بقى لما اق...اييييييييييييييه دة؟؟؟ يعنى انا مش غبية بقى لما اقرا حاجة ومفهمهاش صح؟؟ الحمد لله يارب الحمد لله انها فعلا بتكون حاجات مش مفهومةAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/01033195947927909047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-4667895184099142032008-10-16T02:50:00.000+02:002008-10-16T02:50:00.000+02:00نهال ... هاعلق على نقطة إن فراس ماحطش حلول .. فكرت...نهال ... هاعلق على نقطة إن فراس ماحطش حلول .. فكرتينى بواحد كل ما نحكى عن مشكلة يقولنا طيب والحل .. ساعات أساسا مابنكونش عارفين إيه هو الحل لإن المشكلة بتكون فى الوجدان وفى الأفكار صعب إنك تغيريها .. حتى لو مش كده .. الواحد من كتر ما بقى فى بلد مهما اناس قالت فى حلول عبقرية ماحدش بيسمع علشان ينفذ .. فالواحد اتعود إنه ينقد من غير حلول .. ده رأيى سريعا سريعا بعد إذنك يا فراسKnown as PHYSCOhttps://www.blogger.com/profile/16121595978961582271noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-18535301438079550822008-10-16T01:22:00.000+02:002008-10-16T01:22:00.000+02:00كنت لسة بتكلم مع واحدة هتنشر قريب عن الموضوع ده من...كنت لسة بتكلم مع واحدة هتنشر قريب عن الموضوع ده <BR/><BR/>من ناحية الأدب <BR/>بقى ذى بالظبط فيروس عمال ينتشر .. على قد مابفرح بتيسير النشر للموهوبين على قد مابزعل لما أدخل مكتبة و أفتح كتاب ألاقي أى كلام مرصوص جنب بعضه ذى ماقلت..غياب النقد برده سبب فى الهيصة ديه <BR/><BR/>كان نفسى تحط حلول للحد من تفشى الفيروس عشان انا بيصبنى إحباط من الى يحط إيد عالمشكلة و يسبها من <BR/>غير أقتراحات أو حلول<BR/>بحلم أن وزارة الثقافة تكون محترمة كده و تكون لجنة كبيرة يكون مشرف عليها كبار الكتاب و النقاد و مفيش كتاب يتنشر إلا يعدى على اللجنة ديه تقيمه فنيا و ليس أخلاقيا أو دينيا <BR/>و بكده كل الهجس ده مش حيكون له وجودأناhttps://www.blogger.com/profile/16425993789268098824noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-59720395005008555822008-10-15T02:35:00.000+02:002008-10-15T02:35:00.000+02:00يااه التدوينة دى انا حاسس بيها فعلا يمكن ليها علاق...يااه التدوينة دى انا حاسس بيها فعلا يمكن ليها علاقة بعيدة بتدوينتي الاخيرة <BR/><BR/>المهم بالنسبة للغنا فطبعا معاك بلا خلاف خاصة كمان حتى الغنى المتخصص او الهادف المثقف اللى مفروض فى حتت معينة اصبح فى هبل كتير فيه<BR/><BR/>اما الادب فبقى الموضوع اقرب للتجارة عشان الفلوس و خلاص مش المضمون و النص اهم حاجة و مع ذلك النشر مش سهل للدرجة دى زى ما بتقولحدوته مصريةhttps://www.blogger.com/profile/08241320105459548448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-55526824902489823542008-10-14T21:36:00.000+02:002008-10-14T21:36:00.000+02:00ياااااااااه ياااااااه يااااااااه .. وجون وجون وجوو...ياااااااااه ياااااااه يااااااااه .. وجون وجون وجووووون .. أنا فرحانة بالتدوينة دى أوى وعايزة أقوم أصقفلها .. أخيرا حد قالى إنى مش حمارة :)<BR/><BR/>لما باقرا حاجة ومابقاش فاهمة منها أى حاجة وحتى ماببقاش حسة إنها ممكن إنها تكون بترمز لشئ .. ساعتها باستغرب أوى من كمية الناس اللى بتشكر فيها وفى روعة الكلمات والتشبيهات والاستعارات .. يا جماعة فين الرمز ده أصلا أساسا .. مش لما يبقى فيه معنى ابقوا اشكروا فى عبقرية الشخصية اللى قدامكوا<BR/><BR/>بالنسبة للغنا .. أصلا أساسا دول ماكتفوش بتشابه وتماثل الألحان والكلمات والرقص .. ولكن كمان فى أشكال المطربات .. بص كده على كذا بوستر لأكتر من "مؤدية" عربية حديثة جدا .. وأتحداك لو عرفت تفرقهم عن بعض ..Known as PHYSCOhttps://www.blogger.com/profile/16121595978961582271noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-66578135321517688812008-10-14T09:17:00.000+02:002008-10-14T09:17:00.000+02:00زي ما لسة قايلين... فيه ناس أصلا بترص أحجار المعسل...زي ما لسة قايلين... فيه ناس أصلا بترص أحجار المعسل بفن :D<BR/>فاكر حفلة الساقية لما الواد اللي بيصرخ انتقد الأغاني الهابطة في أغنية؟<BR/>أنا متفق مع التدوينة دي جملة وتفصيلاAmrhttps://www.blogger.com/profile/03741243192561256269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23846778.post-42731724633683522052008-10-14T04:34:00.000+02:002008-10-14T04:34:00.000+02:00عموور.. او فراس زى ما بتحب..فينك يا راجل من زمانفر...عموور.. او فراس زى ما بتحب..فينك يا راجل من زمان<BR/>فراس ولا ابو فراس.. مش فاكر.. الباطنه بعيد عنك والطب بيجيبو الزهايمر<BR/>ما علينا..<BR/>اولا.. بالنسبه للغنا.. طبعا فارق واضح بين مغنيين ومغنيين.. وبين فتره وفتره..زمان كانت الناس بتقول..(نسمع غانى)دلوقتى بيقولو (نتفرج )على اغانى..طبعا الفارق واضح جدا<BR/>حتى فى الاغانى العشبيه...انا فاكر زمان كنت بحب اسمع حكيم.. اغانى لزيزه وحلوه..بس مكنش فيها اسفاف وهبل زى بتوع اليومين دول وتعالى يا حمار وروح يا وبور<BR/><BR/>ثانيا.. بالنسبه للادب.. الحمد لله مقريتش روايه او قصه انهبلو فيها وكتبو حاجات ايروتيك.. يمكن (شكلها باظت)بتاعت عمر طاهر هيا بس اللى عدت عليا فيها تشبيهات مش تمام<BR/>انا قبل ما اشترى او حتى انزل الكتاب من ع النت ببقا عارف بنزل لمين.. او بشوف ردود الناس حواليه وبعرف اذا كان يستاهل ولا لا<BR/>لكن بالنسبه للى مالهومش فيها وبيكتبو وخلاص..بما اننا شعب الفهلوه العظيم..بتوع النشر ما بيغلبوش.. المهم يكسبو وخلاص..ربنا يرزقنا بناس بتتقن شغلها عشان الحال ينعدل<BR/><BR/>انا عن نفسى فى اكتر من فكره نفسى اكتب واعملها روايات.. بس بخاف مووت لانى ضعيف فى العربى مش اوى فيه.. وخايف اكتر يكون الحبكه والقصه تطلع هبله فى الاخر<BR/>طبعا بالنسبه للناس بتوع النثر زى انا اقف فى الظلام والموبايل مقفول مش عارف ليه..بشوفهم كتير اوى فى المدونات..وكلامهم مالهوش معنى..يلا بيفضفضو وخلاص ربنا يعينهم<BR/><BR/>معلش طولت عليك خالص خالص.. الكلام خادنى<BR/><BR/>يلا.. سلامو عليكوamractionhttps://www.blogger.com/profile/13783007245141302496noreply@blogger.com